Wednesday, June 17, 2020

Observatii DSO (antediluviene) din 22 Mai 2020


Ultima mea observatie DSO raportata a fost cea din 22 Mai, care este si ultima efectuata de dinainte de mini-Potopul - care dureaza deja de saptamani si pana azi.

Moment poetic - lacrimos :

Va mai amintiti ,exista niste obiecte ceresti numite ''galaxii'',dintre care multe se vad cu telescoape de amator, pare incredibil in aceste zile dar este adevarat !?  

Sfarsit moment de miorlaieli... 🙀 😿

Iata lista galaxiilor observate la data raportata :

* In ( ''prin'' pentru scartzari ! ) roiul Mel 111 sau foarte aproape de acesta :

-NGC 4494 , NGC 4565 ''Needle/Acul'', NGC 4448 , NGC 4251 , NGC 4245 , NGC 4274 , NGC NGC 4278 , NGC 4314 , NGC 4414 , NGC 4631 ''Whale''

La indentificarea galaxiilor am folosit harta 45 /partea nordica din PSA de Roger Sinott.
Armand a efectuat si el observatii in Coma Berenices in acele zile ,cu dobsonianul sau de 200mm F/5 dar din Padurea Ceala.
Discutand cu el la telefon - distantare sociala ''astronomica'' de rigoare - am inteles de ce nu am vazut NGC 4656 : cu aceeasi apertura si din conditii mult mai bune ca ale mele din ''muncipiu'', el a reusit sa vada aceasta galaxie dar numai cu vedere periferica.
Eu i-am vorbit despre secventa de galaxii din Mel 111+zona si fara a stii ca NGC 4631 se numeste ''Whale'' ,i-am povestit despre acest urias pe care eu am zis ca l-as fi botezat ''Moby Dick''.
Iata o imagine din Aladin care vorbeste de le sine: axa mare a galaxiei se vede sub un unghi de 15', deci jumatate din diametrul Lunii.

NGC 4631 ''Whale Galaxy''


*Apoi mi-am ''incercat norocul'' in Ursa Mare unde am vazut:
-M97 -fara filtru ,foarte slab
-M108 care este sistematic sabotata de niste stele suprapuse ,aflate foarte aproape de limita de vizibilitate
-M109, o galaxie greu vizibila ,necesita antrenament punctual pentru a te invata sa o ''citesti'' intre doua din siragul de trei stele in care se gaseste
-M101 este o galaxie absenta din meniul meu observational al acestui an greu incarcat, am zarit-o ( nu pot spune ca am vazut-o ) doar cu vedere periferica.Incepe sa urce in topul obiectelor care-mi sunt antipatice ...   ðŸ‘€

*Am ramas in Ursa Mare unde, luand ca centru M82 si simetric fata de M81, am vazut spre Nord un obiect cu aspect circular, cetos , mai slab luminos si mai mic decat M82 dar bine vizibil.
Armand mi-a confirmat ca si el a vazut obiectul, acesta fiind cometa PANNSTARS C/2017 T2.
Atasez o schita facuta cu ajutorul lui Aladin Lite si Paint.
Daca nu ma va contrazice cineva ca sa-mi strice bucuria ...

Observarea (probabila) a cometei C 2017  T2  PANNSTARS
Nota : astronomul amator Marius Pirtac din Onesti, Bacau este fara indoiala cel mai experimentat observator de comete din Romania, avand la activ observarea a 37 de asemenea astri in perioada 1985 - Mai 2020.
Marius a confirmat pe forumul 'http://astronomy.ro/forum/viewtopic.php?t=15044&start=1455 
ca obiectul observat de mine si de Armand Popa a fost chiar cometa C / 2017 T2 PANNSTARS. 
Multumim Marius si spor la observatii !

La scurt timp dupa aceea, abia reuseam sa arunc o ultima privire spre Mizar-Alcor ... ca altceva nu se mai vedea ... si de atunci, nori, nori, nori !

Si de atunci, uite asa trec zilele si noptile astronomului amator, in mijlocul unui alt fel de nebuloase, precum iluminarea crepusculara din seara zilei de 10 Iunie.

Iluminarea crepusculara din 10 Iunie a.c.

Dar daca vom privi si vom cauta cu speranta, vom zari undeva, ''la capatul tunelului'', un crampei de cer senin.


Fagaduinta cerului senin

Pana atunci sa multumim Domnului ca a pus capat secetei si sa avem rabdare.
Doamne ajuta !





No comments:

Post a Comment