Saturday, December 14, 2019

Cl Melotte 22 1426 ,steaua pierduta si regasita din Pleiade



La 23 Noiembrie 2018 am raportat pe forumul ''astronomy.ro'' observarea unei posibile ''stele-carbon'' in Pleiade :

http://astronomy.ro/forum/viewtopic.php?t=15044&postdays=0&postorder=asc&start=945

Deoarece nu am facut schita la momentul observatiei ,care sa ma ajute la identificarea obiectului ,a trebuit ulterior sa fac incercari si presupuneri.
Dar prezumtiva stea-carbon nu am mai vazut-o.Pana aseara,Vineri 13 Decembrie.

Cam de o saptamana ,am folosit patru  fereastre de cer ( cat de cat)  senin pentru testarea noului meu ocular zoom Baader Mark III 8-24mm.
Aceasta faceam si aseara Joi 13 Decembrie cand ,in Pleiade am regasit steluta despre care am raportat la 23 Noiembrie 2018.

Steaua rosie sau oranj din Pleiade ,pierduta in 2018 si regasita in 2019.Multumesc Baader Mark III !


De aceasta data am facut o schita mentala a pozitiei stelei si azi mi-a fost usor sa gasesc niste informatii -nu prea multe - despre ea.

Pagina din Simbad a stelei Cl Melotte 22 1426


In absenta unei clasificari spectrale,nu putem sa o numim ''stea-carbon'' ,sa o numim deci stea oranj sau stea rosie.
Codul de identificare al stelei este Cl Melotte 22 1426 si apare ca stea de culoare oranj atat in fotografiile DSS2 , Panstarrs/DR1 cat si Mellinger.

Cl Melotte 22 1426 in DSS2


Cl Melotte 22 1426 in DSS2,detaliu , vezi culoarea oranj

Cl Melotte 22 1426 in PanSTARRS/D1, vezi culoarea oranj


Cl Melotte 22 1426 in PanSTARRS/D1 ,detaliu , vezi culoarea oranj



Stellarium 0.15.1 ( pe care il am instalat pe PC-ul meu)  cunoaste obiectul dar nu afiseaza nimic la locatie ci doar coordonatele si codul in coltul stanga -sus a ecranului.


Pe baza unei similitudini  vizuale,deci subiective ,putem oare presupune ca Cl Melotte 11 1426 este o stea carbon prin compararea imaginii acesteia cu steaua variabila V*V1227 cu spectru M1 ?
Priviti imaginea lui Cl Melotte si a lui V1227 Tau  din ''Mellinger Color Optical Survey''.

Cl Melotte 22 1426 versus V* V1227 cu spectrul clasificat M1

Informatii despre V* V1227 in CDS ,vezispectrul de giganta rosie M1

Chiar daca steaua cea pierduta si regasita Cl Melotte 22 1426 nu este o giganta rosie / o stea carbon, este totusi interesanta observarea ei deoarece in Pleiade partidul dominant este cel al stelelor albe.

No comments:

Post a Comment