Wednesday, December 9, 2020

Observatii Duminica 6 Decembrie

 PIF era pe vremuri acronimul pentru Punere In Functiune.

Daca intreprinderea la care lucrai construia un utilaj, atunci acesta era Pus In Functiune de catre cei care l-au facut. De cateva saptamani, traiesc sub zodia RePIF adica a ''repunerilor in functiune''.

RePIF se intampla deoarece in ultimii ani , am demontat , modificat, mutat, reconditionat componente intre telescoapele mele. Si am facut acestea cu un elan atat de mare incat am ajuns sa nu mai am decat doua-trei telescoape in stare de functionare. Intre timp, elanul s-a mai diminuat, ''am avut grija'' sa nu notez ce, cand si de ce am facut si astfel am ajuns la momentul in care ar trebui sa cant ''Pusca si cureaua lata''... Recent, am decis sa fac ordine in imparatia mea.

Primul instrument care trebuia readus in stare de functionare era reflectorul newtonian D=125mm F= 562mm, deci F/4.5. Acest instrument se afla acum in varianta sa constructiva ''v.4''.


                                        Reflectorul D=125mm F/4.5 in timpul construirii variantei v.3

Modificarea majora operata de aceasta data a fost schimbarea oglinzii secundare plane cu contur oval si cu axa mica d= 35mm cu o secundara ceva mai mare, avand d=38mm. Aceasta secundara provine de la Alin Tolea . Modificarea urmareste marirea campului de plina lumina si facilitarea colimarii.

Am efectuat la sfarsitul lunii Noiembrie si la inceputul lui Decembrie mai multe observatii-test dar abia Duminica 6 Decembrie am obtinut rezultate apropiate de cele propuse.

La observatiile de Duminica am folosit un ocular Koenig F= 25mm, cu focalizare interna pe filet. Ocularul provine din domeniul militar, are  bune calitati optice si un camp vizual aparent undeva intre 40 grade si 45 grade, deci ofera un camp efectiv de aproximativ doua grade pe cer.

Pentru grosismente mai mari am folosit ocularul Radian 6mm care exceleaza la toate capitolele si nu mai are nevoie de prezentare. Acest ocular asigura un grosisment de 94x si un camp real pe cer de 38'.

Acest tub optic este utilizat pe montura ''pipe'' Penelopa din armatura de 1.5''.

Pentru cautare , newtonianul poate fi dotat cu cautator RDF sau optic de 6x30mm , dupa cum imi dicteaza toanele. La observatia de Duminica, am folosit un cautator RDF.


Observatii :

-am ''calibrat'' newtonianul 125mm F/4.5 pe Hyade si Pleiade.Deoarece ocularul Koenig are focalizare interna, el a fost reglat astfel incat sa fie parfocal cu ocularul Radian 6mm

-au urmat NGC 869-NGC 884/Roiul Dublu din Perseu si roiul Stock 2/ Muscleman Cluster.Am urmarit indeosebi aspectul stelelor si redarea culorilor fiind satisfacut de cele vazute.

-roiurile deschise din Auriga (M36-M37-M38) au fost rezolvate fiecare in zeci de stele.

In roiul M36 am vazut la 94x stelele duble STF 737/ separatie 11'' si SEI 350/ separatie 15.5''.

In roiul M 38 am numarat cu vedere directa 40-50 de stele luminoase dar multe altele, slab luminoase, zarindu-se cu un mic efort.

A fost de-a dreptul impresionant faptul ca in roiul NGC 1907 se vedeau cinci-sase stele cu vedere directa si o ceata luminoasa bine vizibila care, cu vedere periferica , se rezolva partial in stelute foarte slabe.

-dubla STF 698 din proximitate, cu separatie de 31.3'', a fost rezolvata cu mare usurinta la 22.5x/Koenig 25mm.

-in roiul deschis Collinder 62 am vazut opt-noua stele cu vedere directa , fara ''lucida'' roiului

-in roiul NGC 1893/ Collinder 63 am numarat 24 de stele cu vedere directa. Am remarcat o dubla cu separatie de 3''-4'' aproapiata de centrul roiului si alta, mai larga, imediat la Sud de roi. 

-intre timp, Orion s-a ridicat suficient deasupra orizontului pentru a oferi obiecte interesante.

Am rezolvat steaua Iota Ori ca tripla.

Tot ca triple au fost rezolvate stelele Sigma Ori/ STF 762 si vecina sa  STF 761.

Uneori, s-a zarit la 94x, companionul B al stelei Zeta Ori, scufundat si scaldat in razele stelei primare, fara rezolvare clara.

-in Gemenii, newtonianul a rezolvat excelent dubla Delta Gem si, desigur, Castor.

-am incheiat cu observarea roiului deschis M35, un minunat spectacol ceresc !

Consider modificarile efectuate in cele patru variante constructive ca fiind utile, telescopul functioneaza satisfacator si revine la observatii.

3 comments: