Tuesday, June 15, 2021

Nova Hercule 2021

 Am observat Nova Hercules 2021 in noaptea de 14/15 Iunie a.c. la ora 0:40 ODV adica 21:40 UTC.

Incercarile de a o vedea cu binoclul Fujinon 7x50mm pus pe parghia binoculara nu au dus la nici un rezultat, nu se vedea nici o stea in apropierea lui FF Aquilae, in pozitia indicata in harta AAVSO pentru acest obiect.





Asa ca am schimbat instrumentul cu dobsonianul 200mm F/6.16.

A trebuit sa studiez temeinic zona pana ce am identificat asterismul trapezoidal in care se gaseste nova.

Am folosit ocularul LV 30mm pentru G= 41x , camp efectiv pe cer de 88 minute de arc.

Am facut desenul de mai jos care nu prezinta nici pe departe toate stelutele vizibile in camp ci doar stelele necesare pentru identificarea Novei Her.

Atat la 41x cat si la 154x, am vazut nova ca fiind de culoare oranj. Culoarea a iesit in evidenta fara efort, de indata ce asterismul de langa FF Aql a intrat in campul vizual.

Am notat stelele astfel :

a = 85

b=96

c=94

Am facut urmatoarele estimari de luminozitate :

a 2 N 8 b

care are ca rezultat o magnitudine de 8,78mv pentru Nova Her, la momentul observatiei.

Cealalta estimare de luminozitate a fost:

a 4 N 6 c

care duce la rezultatul de 8,86 mv.

Tinand cont de lipsa mea de experienta si facand media celor doua estimari, parerea mea este ca nova era de la 8,8mv.


Am cautat in Aladin Lite, in fotografiile DSS2, zona Novei Hercules, in primul rand ca sa ma asigur ca am observat zona corecta. Am identificat in DSS2 asterismele din harta AAVSO si din desenul meu.



Apoi, cautand la coordonatele date de AAVSO si materializate - cu mica aproximatie - de catre reticulul mov, in cliseele DSS2 nu am gasit nici un obiect anterior aparitiei novei.


Actualizare : am reobservat Nova Her 2021 in seara zilei de Miercuri 16 Iunie a.c. la ora 23:40 ODV sau 20:40 UTC , folosind acelasi echipament.

Nova a scazut in stralucire, culoarea oranj nu se mai vedea la 41x  ci abia la 154x.

Am facut o estimare de luminozitate, cu notatiile si magnitudinile AAVSO din desenul de mai sus :

 c 4 N 6 b

care tradus in magnitudini inseamna ca la acel moment am vazut nova ca fiind de 9,6mv.




No comments:

Post a Comment