Wednesday, August 3, 2011

Luneta Csillag 60mm F/15 de constructie proprie / Attila's 60mm F/15 home-made refracting telescope


Vineri 30 Aprilie 2010, seara de la 21:00 am avut un mic star-party la mine acasa la care a participat Csillag Attila cu noua sa luneta 60x900mm,pe montura azimutala.Attila a adus luneta pe montura sa dedicata,eu am asigurat ocularele.
Primul obiect observat a fost Saturn,incepand de la 36x/Kepler 25mm;apoi 72x acelasi ocular cu Barlow 2x;18x cu Huygens Zeiss 50mm;36x acelasi H50mm cu Barlow 2x;apoi H50mm cu Barlow 3x pentru 54x;Huygens acromatic Zeiss 42mm pentru 21x;acelasi HA Zeiss 42mm cu Barlow 3xpentru 63x;Vixen orthoscopic 9mm pentru 100x;Plossl Celestron 7.5mm pentru 120x;si apoi Vixen orthoscopic 5mm pentru 180x.Am vazut la Saturn discul si inelul frumos desenate,umbra inelului proiectata pe disc si un satelit-la toate maririle mai putin la 180x,marire la care imaginea era granuloasa si instabila ca holograma printesei Leia catre Senat.
La Marte am vazut discul fara detalii si fara calota polara,mie mi s-a parut ca vad faptul ca discul planetei este in faza.Dar stiam acest lucru de la observatiile cu dobsonianul de 125mm. 
Am vazut companionul lui Polaris la 120x in pozitia similara orei 18:30 (prin oglinda diagonala);am rezolvat superb pe Castor in Gemenii;pe Algieba in Leo;Cor Caroli in Canes Venatici;si pe Alcor-Mizar in UMa. 
M44 in Racul s-a vazut superb,ca si Mel 111 in Coma ,obiecte parca anume create pentru un asemnea instrument.M37 in Auriga ,situata foarte jos,s-a vazut ca un obiect cetos fara structura;in schimb M13 in Hercules ,la 120x ,avea aspect granulos si centru condensat,mai luminos. 
Nu am fost ocoliti nici de insuccese,epsilon1-2 din Lyra refuzand sa fie rezolvate.
Per ansamblu,am fost placut impresionat de calitatea imaginii lunetei care,la F/15,prezinta coma si astigmatism mult mai mici decat cele din reflectorul meu F/7.Este un instrument maniabil ,de calitate,nici pe departe nu isi merita denumirea de ''trash-telescope''.Cat priveste aberatia cromatica,nu am remarcat-o la nici una din observatiile acestei seri.Lucrand cu diferite oculare,am remarcat faptul ca la acelasi grosisment ,sau la grosismente apropiate,aberatiile de la marginea campului vizual se modificau odata cu ocularul,lucru remarcabil deoarece m-a facut sa ma gandesc la faptul ca obiectivul adauga deci aberatii mici si putine.De asemenea trebuie sa subliniez ca ocularele simple gen Huygens 50mm sau Kepler 25mm au dat rezultate uimitor de bune pe acest instrument.H50mm Zeiss a prezentat imagini bine corectate pe intreg campul sau,este adevarat mic;iar Kepler 25mm ,desi cu aberatii la marginea campului,a prezentat imagini foarte luminoase,foarte nete la mijlocul campului,plastice,cu o ''semnatura'' optica pe care mi-e greu sa o descriu.Dar ma bucur ca mi-am confectionat doua oculare Kepler,la asemenea F/D functioneaza neasteptat de bine. 
La ora 22:48-22:49 un obiect foarte luminos a travesat cerul nordic,incepand din Gemenii,a urcat pana la aproximativ 40 grade si a fost vizibil pana pe cerul estic,in dreptul Lyrei.O alta faza interesanta a fost cea in care a trecut intai un satelit din directia Nord-Vest spre Sud-Est ,urmat la scurt timp de un avion la mare altitudine;pentru cateva zeci de secunde a parut ca avionul,mai rapid,vaneaza satelitul. 
Observatiile prin luneta le-am agrementat cu observatii prin binoclul meu Baigish 10x50mm,discutii ATM si negocieri /''gheshefturi'' avand obiect,ce altceva,decat piese optice.Mircea




No comments:

Post a Comment