Sunday, September 15, 2019

Jurnal de observatii - Septembrie 2019


Duminica 1 Septembrie 2019

Observatii cu binoclul 9x60mm pe  ‘’Parghia binoculara’’+montura ‘’pipe’’ Penelopa :

Binoclul Sakura 9x60mm ,''Parghia binoculara'' ,montura ''pipe''  Penelopa 1,5''
si scaunul de observatii Lybar cu patru pozitii
9x60mm Sakura binocular ,''Bino Lever'' , Penelopa 1,5'' pipe-mount
and the Lybar chair with four positions

* M11-M16-M17 ,ultimul a fost vizibil numai cu vedere periferica (pacla la Sud)
*‘’Roiul dublu binocular’’ din Ophiucus (NGC 6633+IC 4756 ,foarte slab vizibil )
*IC 4665,sarac in stele
*M57 ca o steluta palida stearsa 
*M13-M92- Nu 1 CrB 
*M27 –Cr 399 
*Theta Ser ,rezolvata dar nu separata 
*Albireo ,rezolvata 
*Roiul dublu din Perseus-NGC 633 in Cas
*NGC 457 ,vazut ca o falsa stea ''dubla'' (Phi Cas +HIP 6229 ) si cu ceata luminoasa in vecinatate .
Phi Cas ,o stea dubla cu statut incert ,nu a fost rezolvata ,companionul de 12,3mv este prea slab luminos pentru binoclu
*M34 in Perseus ,cu cateva stele rezolvate 
*M31 ,de dimensiuni si luminozitate modeste 
*M15 si M2 
*Alfa Cap si Beta Cap ca stele duble binoculare

Observatii cu dobsonianul ‘’Ratusca cea urata’’ D=125mm F/6.9 :

Capatul ocular al dobsonianului ''Ratusca cea urata'' D=125mm F/6.9.
In prim-plan : focuserul elicoidal  hibrid 1,25''/2'' si cautatorul 9,5x50mm confectionat in vara lui 2019 dintr-un obiectiv de binoclu 50x190mm si prin refolosirea unor componente din vechiulcautator 8x35mm
The business end of the ''Ugly Duckling'' Dobsonian D=125mm F/6.9.
In the foreground :the helicoidal hybrid 1,25''/2'' focuser and the 9,5x50mm finder made this Summer using
a binocular objective and parts of the old 8x35mm finder


- roiul sferic M30 in Capricornus,fara stele rezolvate

-roiul sferic M2 in Aquarius

-dubla STF 2809 de la Est de M2,cu separatie de 31.1’’,rezolvata fara probleme

-roiul sferic M15

-dubla STF 2799 de la Sud de M15 ,cu separatia de 1,89’’ ,frumos rezolvata

-asterismul French-1 ‘’Toadstool’’ din Delfinul aflat la de trei ori segmentul imaginar Alfa Del-Gama Del masurat de la Gama Del,usor de masurat pe cer cu cautatorul RDF.

Harta de cautare pentru asterismul French 1 / ''Toadstool'' din Delfinul
Finder Chart for French 1 /''Toadstool'' asterism in Delphinium

La de doua ori Alfa Del-Gama Del de la Gama Del,privind in cautator vom vedea un asterism in forma literei ‘’T’’.
Piciorul T-ului este orientat spre Nord si este format din trei stele.
Aproape de mijlocul piciorului,spre Nord de steaua din mijloc, se gaseste roiul sferic NGC 7006 aflat la uriasa distanta de peste 130.000 ani-lumina de noi.
La baza piciorului T-ului se gaseste steaua dubla STTA 213 cu o separatie de 71’’ ,deci rezolvabila cu orice telescop.

Asterismul  French 1 / ''Toadstool'' si galaxia NGC 7205 (care nu a fost observata )
French 1 / ''Toadstool'' asterism and galaxy NGC 7205 (not observed)
Am vazut in reflectorul de 125mm ,ajustand corespunzator grosismentele ,atat asterismul French 1 (descoperit de catre Sue French ) ,roiul globular NGC 7006 care necesita grosismente de peste 100x pentru a fi vazut bine cat si steaua dubla STTA 213 ,rezolvata deja la 36x (f zoom =24mm).
Nu am vazut insa galaxia NGC 7025 pentru a carei observare voi reveni cu reflectorul de 200mm.

-steaua dubla optica Tau 1 Aqr  :am vazut un companion slab luminos la separatia estimata de 15’’ la Est la PA=110 grade.
StelleDoppie indica pentru aceasta stea STF 2943 o separatie de 21’’ si PA = 127 grade.Ambele estimari ale mele sunt inexacte dar destul de apropiate de realitate.

-steaua dubla  Tau 2 Aqr : am vazut un companion foarte indepartat la 3’ la Vest.
StelleDoppie atribuie acestei stele duble optice H 6 97 (deci descoperita de William Herschel) o separatie  de 132,4’’ la PA = 297grade.Din nou estimari inexacte dar destul de apropiate de realitate.
Nu am remarcat (sau nu am notat ) culoare oranj intensa a acestei stele.

-steaua dubla 35 Peg a fost observata ca posibil tripla ,avand doi companioni slab luminosi la S-V.
StelleDoppie confirma aceste date aproximative pentru dubla optica Eng 85.

Stele duble/multiple observate la 1 Septembrie 2019
Double/multiple stars observed on September 1 , 2019

Luni 2 Septembrie a.c., observatii cu dobsonianul ‘’Ratusca cea urata’’ D=125mm F/6.9 :

- am verificat ca telescopul functioneaza bine prin rezolvarea stelei duble Pi Aql cu separatia de 1.4''
- roiul deschis NGC 6940 a prezentat multe stelute slabe la 27x ,in campul ocularului TS 32mm WF
- am observat stelele duble/multiple 49 Cyg ,48 Cyg, Mu1 Cyg, componenta AC a stelei Pi 1 Peg si HJ 953

Nu a fost prima observatie a lui Mu1 Cyg/78 Cyg dar de fiecare data am avut de furca cu gasirea acestei stele.
La aceasta observatie am elaborat o metoda simpla de a gasi steaua : se masoara cu cautatorul RDF inca odata distanta ''a'' dintre stelele 52 Cyg-Zeta Cyg pe aceeasi directie de la Zeta Cyg ,mai departe.
Harta de cautare a stelei duble Mu1 Cyg
Mu1 Cyg finder chart

Ne putem asigura ca am gasit Mu1 Cyg observand un mic asterism triunghiular aflat la Nord de dubla ,in acelasi camp vizual.


Asterismul triunghiular ''de recunoastere'' a lui Mu1 Cyg
Sign-post triangular asterism near Mu1 Cyg


Am rezolvat la 144x aceasta dubla frumoasa dar la notarea observatiei am remarcat ca Mu1 Cyg, alias STF 2822, este un sistem septuplu,ceilalti companioni fiind la separatii mult mai mari decat AB.

Dubla 49 Cyg a fost revelatia serii,am apreciat-o ca ''SUPERBA!'' ,rezolvata la 144x.
In schimb dubla 48 Cyg a fost deja rezolvata de noul meu cautator ATM 9.5x50mm.

Am incheiat cu observarea nebuloasei planetare NGC 7009 /''Saturn Nebula'' , a roiului globular Messier 72 din Varsatorul ( extrem de greu de gasit din cauza nebulozitatii) si a asterismului Messier 73 in care  am vazut la 108x numai trei stele.

Atasez mai jos tabelul stelelor duble/multiple observate la 2 Septembrie a.c.



Miercuri 4 Septembrie a.c., observatii cu dobsonianul ‘’Ratusca cea urata’’ D=125mm F/6.9 :

-am observat conjunctia planetei Neptun cu steaua Fi Varsatorului /Phi Aqr la G=144x/Radian 6mm.
Neptun a fost notat ca fiind albastru iar Fi Aqr - galben deschis.
La 144x dar mai ales la 216x /Kasai orto 4mm ,se vedea discul minuscul al lui Neptun ,fara detalii, comparabil cu diametrul celui de al doilea disc de difractie al unei stele luminoase.

Am observat stelele duble din tabel : Zeta Peg ,numai componenta AD-ceilalti doi sunt prea putin luminosi ;36 And -minunata;65 Psc;34 Psc-companion abia vizibil; HJ 1123 din roiul stelar deschis M34 si 57 Aql-dubla cu componente aproape egale ca luminozitate.

- roiul stelar deschis M34 ,rezolvat partial in stele .
Dubla HJ 1123 este bine vizibila dar mai sunt alte duble in acest roi .
De studiat : https://bestdoubles.wordpress.com/2013/12/28/the-double-stars-of-m-34/

-roiul stelar deschis NGC 752 din Andromeda ,descoperit de Caroline Herschel,catalogat de William Herschel dar posibil sa fi fost descoperit de catre Giovanni Hodierna in prima jumatate a secolului XVII.
Roiul NGC 752 este mare,bogat ,umple intreg campul de 67' al ocularului zoom Seben la f=24mm /G= 36x.

-nebuloasa planetara M76 a fost detectata intai la 36x/zoom 24mm si observata la G=108x/zoom 8mm si la G= 144x/ Radian 6mm.

Stele duble observate la 4 Septembrie 2019

Joi 5 Septembrie a.c.:


Joi 4 Septembrie am facut observatiile foto afocale de mai jos ,folosind reflectorul Dobson D=125mm F/6.9 armat cu ocularul Seben zoom , setat pentru f=24mm adica G=36x.

http://observoergosum.blogspot.com/2019/09/neptun-phi-aqr-planetary-conjunction.html

Cea mai importanta a fost fotografia conjunctiei Neptun-Phi Aqr :


Conjunctia Neptun-Fi Varsatorului ,la 5 Septembrie 2019
Neptun-Phi Aqr Conjunction on September 5,2019
Observatii vizuale :
-am rezolvat stelele Gamma Ari ,Lambda Ari si 14 Ari

-companionul lui 10 Ari a fost vizibil numai ca o condensare pe primul inel de difractie a carui pozitie notata de N-NV corespunde bine unghiului de pozitie  PA = 348 grade indicat de StelleDoppie

-STF 132 a fost vazuta ca tripla dar de fapt se vad sase stele in sistem.
AE insa este de 14mv deci invizibila chiar si cu telescopul de 200mm

-am incheiat cu observarea galaxiei M33 , am revenit la M34  si la roiul deschis NGC 752 ,care au mai urcat pe cer si s-au rezolvat mai bine

Atasez lista dublelor observate la 5 Septembrie a.c.


Stele duble observate la 5 Septembrie 2019
Double stars observed on September 5 ,2019

 Marti 10 Septembrie a.c., observatii cu dobsonianul ‘’Ratusca cea urata’’ D=125mm F/6.9 :

Am rezolvat stelele duble 1 Ari ,STF 232 si STF 239 cu reflectorul D=125mm F/6.9 ,dupa care sesiunea a fost intrerupta din cauza norilor.


Stele duble observate la 10 Septembrie a.c.
Double stars observed on September 10

Sambata 14 Septembrie a.c., observatii cu dobsonianul ‘’Ratusca cea urata’’ D=125mm F/6.9 :

Am ''reglat tirul'' prin observarea stelei duble 61 Cyg ,rezolvata la 27x de ocularul TS 32mm WF.Acesta este un ocular Erfle si ofera pe micul dobsonian imagini excelente pe 60% din partea centrala a campului efectiv care masoara pe cer 156' sau 2.6 grade la 27x.
Trebuie sa revin si sa observ la grosismente mari aceasta stea deoarece are multi alti companioni,optici dar si de natura incerta.


Ocularul Teleskop Service 32mm WF
TS32mmWF eyepiece

Am rezolvat apoi stelele 69 Cyg ,in vecinatatea careia ,la jumatate de grad spre Sud,se vede in campul ocularului Radian 6mm la 144x o stea oranj CI=1.45.
Am mai rezolvat stelele 76 Cyg,75 Cyg si STTA 214.
Alte obiecte observate :roiul stelar deschis M39,foarte frumos dar rar vizitat  si nebuloasa planetara NGC 7027 ,relativ luminoasa dar cu un disc minuscul ,decelabil cu dificultate la 144x.

Stele duble/multiple observate la 14 Septembrie a.c.
De notat steaua oranj la 30' Sud de 69 Cyg cu indice de culoare CI=1.45
Double stars observed on September 14.
There is an orange star of CI=1.45 at 30' South of  69 Cyg

Duminica 15 Septembrie a.c.observatii cu dobsonianul ‘’Ratusca cea urata’’ D=125mm F/6.9 :

Am observat stelele duble Psi1 Aqr ,94 Aqr.
Am reobservat stelele Tau1 Aqr si Tau2 Aqr.
Perla serii a fost steaua multipla STF2935 de la care am rezolvat cu succes AB cu o separatie de 2.4'' si AC care desi la o separatie de 70'' ,este dificil de observat deoarece are  magnitudinea vizuala  foarte mica de 11.4mv (nota: pentru acest telescop).

Stele duble observate la 15 Septembrie a.c.
Double stars observed on September 15
Mai demult,cu decenii in urma,15 Septembrie insemna : incepe scoala ???!!! 
👀👦👦👧👧👪
Dar acum am putut sa stau la observatii...maine nu ma duc la scoala !!!

💃💃💃💃💃💃💃



Miercuri 18 Septembrie a.c.observatii cu dobsonianul ‘’Ratusca cea urata’’ D=125mm F/6.9 din curtea ''proprie si personala'' din buricul Aradului:

A fost o seara cu transparenta atmosferica excelenta.

-Am inceput cu observarea nebuloasei planetare M27 /''Dumbbell'' la 27x ,prin ocularul Plossl 32mm ,dotat cu filtru UHC Optolong.
Am vazut M27 ca avand  forma unui cocean de mar decat a unei gantere ; se vedea diferenta de luminozitate intre cele doua extremitati si un asterism hexagonal de stele care incadreaza nebuloasa.

Filtrul UHC Optolong


-Nebuloasa Veil Est ,formata din NGC 6992+NGC 6995 s-a vazut slab luminoasa dar bine vizibila prin aceleasi accesorii.

-Nebuloasa Veil Vest /NGC 6960 a fost greu observabila cu vedere directa ,ca o coada de cometa izvorand din steaua 52 Cyg.Dar cu ''vederea lui T-Rex'' a fost evidenta !

-HV 37 ,portiunea cea mai luminoasa a Nebuloasei ''America de Nord'' /NGC 7000 s-a vazut excelent , a fost usor de gasit ,mai ales folosind trucul celor doua asterisme liniare de trei stele.

Harta de cautare a nebuloasei HV 37 ,partea mai luminoasa a nebuloasei ''America de Nord'' / NGC 7000
Finder chart for HV 37 ,brightest part of  ''North America Nebula'' /NGC 7000

-Companionul stelei duble 60 Cyg a fost vizibil doar uneori la 216x /Kasai ortoscopic 4mm.

-Am cautat si am gasit apoi asterismul French 1 ,numit si ''Toadstool''.

-Nu am reusit sa vad galaxia NGC 7205.

-Roiul globular NGC 7006 s-a vazut cel mai bine la 144x/Radian 6mm.


-Am rezolvat fara probleme steaua dubla STTA 213.


-In Varsatorul am rezolvat stelele  duble 41 Aqr, S 808 si 107 Aqr.


-In Sculptor am vazut companionul AC a lui Delta Sculptoris ,AB nu s-a vazut din cauza turbulentei atmosferice intense la o altitudine atat de mica.


-Tot in Sculptor am rezolvat Phi /Fi Scl si HJ 5417.



Stele duble observate la 18 Septembrie a.c.
Double stars observed on September 18
Indicativul ''S'' din S 808 vine de la ''James South'' ,un cunoscut astronom ,contemporan si prieten cu John Herschel.Acestia au publicat impreuna un catalog de stele duble dar James a facut si cateva sute de descoperiri proprii de stele duble.
Trebuie sa investighez insa de unde provine indicele '' H N '' al stelei 41 Aqr.



Joi 19 Septembrie a.c.observatii cu dobsonianul ‘’Ratusca cea urata’’ D=125mm F/6.9 ,pe un cer partial noros:

-Cerul noros adauga restrictii observatorului care este constrans sa observe obiecte din acea parte a cerului care este ''cat de cat'' senina.
Am inceput ...adica ''m-am calibrat''...prin observarea dublelor Gama Delfinului ,Albireo /Beta Lebedei si a roiului deschis Messier 56 din Lyra

-Am trecut apoi la indepartatul roi stelar sferic NGC 7006 din Delfinul si la steaua dubla STTA 213 cu separatia lejera de 70''

-La aceasta observatie am remarcat o alta stea dubla ,vizibila in acelasi camp vizual cu STTA 213.
Am notat :  ''...la Vest -Sud Vest de STTA 213 am vazut o dubla de aprox. 10'' ,PA =260 grade,Delta mag moderat...''.
Am cautat in Aladin Lite , Stellarium  si am confirmat in StelleDoppie : este vorba de steaua tripla STF 2738 ,stea optica in care AB are separatia de 15'' iar PA =254 grade.
Companionul AC=209'' ,deci 3' ,a fost observat dar nu l-am considerat ca apartinand de ceea ce s-a dovedit a fi tripla STF 2738 / HIP 103537 / HD 188721.


Harta de cautare a steaua tripla optica STF 2738
Finder chart for optical triple star  STF 2738
-Roiul sferic  NGC 6934 din Delfinul a fost observat  cu  ocularul zoom la 108x si Radian 6mm la 144x,fara a obtine detalii suplimentare inafara de aspectul cetos ,circular,fara stele rezolvate.

-Steaua tripla STT 371 din Lyra a prezentat doar companionul AB-C ,cu o separatie de 47'' la PA=271 grade ,estimat la 270 gr. Excelent !
Separatia insa am estimat-o la 60'',deci cu o eroare de 13''...

-Rezolvarea triplei STF 2521 in care AB are o separatie de 29'' iar AC are o separatie de 75'' ,nu a fost deloc dificila in ciuda unui Delta mag de peste 4mv in ambele cazuri.Culoarea oranj a stelei primare adauga frumusete spectacolului.Primara se afla in varful unghiului de 60 grade al unui triunghi dreptunghic de 60-30-90 grade ,cu companionii in celelalte doua varfuri.

-STF 2504 /HIP 95116 este o dubla frumusica cu separatie de 8.6'' ,aflata la Sud-Vest de Cr 399 si a fost rezolvata la 144x/Radian 6mm.

-Am incheiat prin reobservarea la 108x , prin ocularul Seben zoom armat cu filtrul UHC ,  a nebuloaselor planetare M57 si M27.Mereu impresionante !



Vineri 20 Septembrie a.c.observatii cu dobsonianul ‘’Ratusca cea urata’’ D=125mm F/6.9 ,pe un cer paclos si cu Luna deasupra orizontului:

-Pentru ''incalzire'' am observat asterismul  Cr 399 /''Coathanger'' ,roiurile stelare sferice M15 si M30.
Mai ales ultimul s-a vazut foarte slab din cauza paclei.

-Steaua subla Epsilon Capricorni a fost rezolvata dar companionul este considerabil mai slab luminos decat primara.Am notat : ''...1' ,Delta mag considerabil...''.
StelleDoppie confirma ,separatia este de 65'' si Delta mag =5.62mv, primara este de 4.5mv iar companionul de 10.1mv.

-La Vest de Nebuloasa Helix (adica de locul unde stiu ca este aceasta) ,am rezolvat stelele duble 41 Aqr si S808 ,ambele foarte frumoase.

-Nebuloasa Helix nu a fost vizibila in dobsonianul de 125mm.

-Roiul stelar sferic NGC 6934 din Delfinul a fost la limita de vizibilitate.

-Marea reusita a serii a fost rezolvarea stelei duble Kappa 1 Sculptoris,o stea dubla fizica cu separatia de 1.29'' si PA = 258 grade,conform sitului StelleDoppie.

https://www.stelledoppie.it/index2.php?iddoppia=612

La transcrierea observatiei ,am remarcat ca am facut o eroare uriasa in aprecierea unghiului de pozitie.
''La cald'',la efectuarea observatiei am notat : ''...aproape egale ,foarte stransa 1.5'' sau mai putin,PA= 70 grade/Radian 6mm...''.
La o privire atenta insa , enigma erorii grosolane se rezolva usor,cheia sta in cvasi-egalitatea luminozitatii stelelor componente.
Primara este de 6.13mv iar companionul de 6.24mv ,deci Delta mag=0.11mv.
PA real = 258 grade
PA estimat la ocular  = 70 grade
Verificare : 258 -180 = 78 grade
Asadar am considerat companionul ca fiind primara ,datorita magnitudinilor foarte apropiate.

Situata la declinatia de - 28 grade Sud ,Kappa 1 Scl este probabil cea mai sudica stea dubla stransa observata de mine vreodata.La culminatia superioara,ea  se gaseste la 16 grade deasupra orizontului fizic al locului meu de observatie.

Harta de cautare pentru steaua dubla Kappa1 Sculptoris
Finder chart for Kappa 1 Sculptoris double star


-Am incheiat observatiile cu dubla 49 Cygni care mi s-a parut a avea o separatie mai mare decat K1 Scl.
Intradevar, 49 Cyg este listata de catre StelleDoppie cu o separatie de 2.7''.

Sambata 21 Septembrie a.c.observatii cu dobsonianul Toleascop D=200mm F/6.16,repus in functiune cu aceasta ocazie.
Telescopul are paianjenul secundarei deplasat spre capatul superior cu 14mm , este dotat cu cautator nou RACII 9x50mm si cu maner pentru manevrarea OTA in timpul observatiilor.
Observatiile au fost efectuate in cadrul unui nou ''Stalker Star Party'' de la Maltaret,Padurea Ceala.

https://astroclubgalaxis.blogspot.com/2019/09/noul-stalker-star-party-de-la-maltaret.html

Obiectele observate :

Neptun – vizibil la grosismente mici in acelasi camp cu steaua Fi/Phi Aqr.
Cei doi astrii au format o imagine foarte spectaculoasa prin contrastul de culoare dintre oranjul stelei Fi Aqr si albastrul marin al planetei Neptun ,aflat imediat la Vest de stea.
Neptun a prezentat disc observabil la 154x.

Roiuri stelare deschise 
M11 – ‘’Wild Duck Cluster /Stolul de rate salbatice’’ , roi deschis in Scutul
NGC 6871 – roi deschis din Lebada ,include doua stele duble
M29 – roi deschis in Lebada

Roiuri stelare sferice 
M2– roi stelar sferic din Aquarius
M15 – roi stelar sferic din Pegas
NGC 6934 – roi sferic din Delfinul
NGC 7006 -roi sferic din Delfinul

Nebuloase 
M57 – nebuloasa planetara din Lyra

Helix – nebuloasa ‘’Helix’’ ,vizibila deja fara filtru ,prin filtrul UHC a fost foarte bine vizibila,s-a vazut zona centrala mai putin luminoasa si patru stele suprapuse peste nebulozitate,asterismul triunghiular cu latura vestica dublata.Se mai numeste ‘’Eye of God/Ochiul Domnului’’

HV 37 – parte proeminenta din nebuloasa ‘’America de Nord’’ ,zona ‘’Golful Mexicului’’,luminoasa si bine vizibila prin filtrul UHC

NGC 6992-NGC 6995 – nebuloasa ‘’Veil-Est’’ ,foarte aspectuoasa ,s-au vazut numeroase festoane,forma dantelata complexa

NGC 6960 – nebuloasa ‘’Veil-Vest’’ ,pentru prima data i-am observat forma franta din apropierea stelei 52 Cyg ,nebuloasa a fost vizibila atat la Nord cat si la Sud de aceasta stea

NGC 7009 – nebuloasa planetara ‘’Saturn’’ din Varsatorul
NGC 604 – regiune HII din galaxia M33

Stele duble si multiple 

Epsilon 1-2 Lyr – stea multipla , ‘’dubla-dubla’’ din Lyra
49 Cygni – stea dubla din Lebada
41Aqr – stea dubla din Varsatorul
Delta Sculptoris – stea tripla din Sculptorul
S 808 – stea dubla din Aquarius , din vecinatatea nebuloasei ‘’Helix’’
STTA 213 – stea dubla din Delfinul,din asterismul stelar care contine roiul NGC 6934

Galaxii 
M33 – ‘’Galaxia Triangulum’’ ,galaxie spirala din Triunghiul

Alte obiecte 
Asterismul ‘’French 1 / Toadstool’’ – asterism din Delfinul

Statia Spatiala Internationala / ISS – un pasaj

Calea Lactee – vizibila din Perseu pana in Sagetator, a fost bine vizibil ‘’Marele Rift’’ si ‘’Norul stelar Scutum’’

Vineri 27 Septembrie a.c.observatii efectuate  cu dobsonianul ‘’Ratusca cea urata’’ D=125mm F/6.9 ,cu ocazia actiunii ''Noaptea cercetatorilor'' 2019.
Observatiile au fost efectuate din parcarea Lidl ,vizavi de Atrium Mall.

https://astroclubgalaxis.blogspot.com/2019/09/astronomia-la-noaptea-cercetatorilor.html

Am observat urmatoarele obiecte,impreuna cu doamna profesoara Camelia Kallos si elevii sai :

- Jupiter cu satelitii galileeni
- Saturn si Titan aflat la mare distanta la Vest
- asterismul stelar ''Triunghiul de vara'' , introdus in literatura astronomica de catre astronomul Oswald Thomas , nascut in 1882 si crescut in Brasov , emigrat in 1913 in Austria ,unde a devenit parintele Astronomiei Populare
- Albireo ,stea dubla cu contrast de culoare ,deci din stele cu dimensiuni si temperaturi diferite
- Epsilon 1-2 Lyrae/STFA 37 ,exemplu de  stea dubla/multipla

- Collinder 399 , asterism considerat roi stelar deschis in trecut

De la ora 22 ni s-a alaturat si Sergiu Ancateu ,astronom amator si membru al Astroclubului Galaxis ,cu luneta sa Levenhuk 70x400mm.
Impreuna cu Sergiu au fost observate urmatoarele obiecte ceresti :
- steaua dubla Gamma Del si OR Del ,in acelasi camp vizual
- roiul stelar sferic M15 din Varsatorul
- roiul stelar sferic M2 din Varsatorul
- planeta Neptun in acelasi camp cu steaua Fi Aqr,greu de gasit din cauza paclei,planeta a prezentat disc ,dar minuscul
- steaua dubla 49 Cyg de 2.7'',foarte frumos rezolvata la 216x ocularul Plossl 4mm al lui Sergiu
- steaua dubla Pi Vulturului cu separatia de 1.4'' ,rezolvata fara probleme la 216x
- steaua multipla Epsilon 1-2 Lyr /STF 2382+STF 2383 , o priveliste minunata la 216x cu acelasi ocular Plossl de 4mm ,un ocular neprietenos (ER mic) dar foarte bun dpdv optic
- galaxia M31 a prezentat imagini aproape identice in cele doua telescoape
- am incheiat cu roiul Pleiadele /M45 ,roi deschis superb in luneta 70x400mm la 20x/Plossl 20mm si 16x/Kellner 25mm.


Duminica 29 Septembrie a.c.observatii cu dobsonianul Toleascop D=200mm F/6.16.
-La ''incalzire'' am admirat dublele Gamma Del si OR Del ,vazute in acelasi camp vizual , Epsilon Lyrae si 41 Aqr.

-Apoi ,folosind pentru localizare stelele 59 Aqr si dubla S808 (pe care nu am uitat sa o rezolv din nou ) ,am observat Nebuloasa Helix care insa a acceptat numai grosismente mici si a cerut folosirea filtrului UHC.

-Am admirat apoi discul minuscul al lui Neptun la 205x/Radian 6mm si 246x/ortoscopic Vixen 5mm .In ciuda tuturor eforturilor ,nu am reusit sa vad satelitul Triton al lui Neptun.

-Am observat roiul sferic M2 si am rezolvat steaua dubla invecinata STF 2809 cu o separatie lejera de 31''.

-A urmat roiul sferic M15 si am rezolvat steaua dubla invecinata STF 2799 cu separatia de 1.89''.

-Delta Sculptoris continua sa etaleze numai companionul indepartat.De insistat !!!😼

-Pentru dobsonianul de 200mm ,Kappa1 Sculptoris a fost o stea dubla cu separatie ''larga'',usor de rezolvat.

-Cotrobaind fara succes dupa NGC 253 /NGC 288/NGC 247 ,am rezolvat steaua dubla SEE 10 cu parametrii 8mv/10.9mv/5.5'' ,aflata la Nord-Est de asterismul stelar  langa care domiciliaza ''Silver Coin Galaxy'' care,de aceasta data,a fost atat de oxidata incat nu s-a vazut deloc.

-Am incheiat prin reobservarea galaxiei M33 din Triunghiul , o veche si loiala prietena care iasa la copca spatiului fara fund ,ori de cate ori o caut.

No comments:

Post a Comment