Sunday, May 22, 2016

1934 : Pagini de Astronomie Populara romaneasca , in premiera

Am primit in aceasta primavara o scrisoare de la prietenul meu Teo.
Scrisoarea era insotita de o crestomatie continand pagini de Astronomie care au facut parte din ''Calendarul ziarului ''Universul'' '' pentru anul 1934.
Citind aceste pagini ,am fost placut surprins de calitatea literaturii de popularizare din perioada interbelica.
Mai mult , ar fi incantator daca cei care fac popularizare in vremurile noastre (ca sa nu zic ''taimul nostru'') s-ar lasa cuprinsi de respect si emulatie si s-ar stradui sa-i copieze pe inaintasi.
Toata lumea nu ar avea decat de castigat !

Teo este un astronom amator activ si pasionat , dotat cu numeroase telescoape ,dintre care unele sunt  de constructie proprie , interesul sau pentru Astronomie este eclectic si cuprinde  varii domenii ale reginei stiintelor.
Teo poate fi gasit pe forumul ''astronomy.ro'' cu userul ''Teo'' si pe ''youtube'':

http://www.astronomy.ro/forum/viewtopic.php?p=154820#154820

http://www.astronomy.ro/forum/viewtopic.php?p=83107#83107

http://www.astronomy.ro/forum/viewtopic.php?p=78657#78657

http://www.astronomy.ro/forum/viewtopic.php?p=58081#58081

https://www.youtube.com/watch?v=jV-bbjMPlxo&feature=youtu.be

Nimeni nu ar putea prezenta mai bine povestea acestor pagini de Astronomie Populara decat o face el insusi  si de aceea ,  iata mai jos , mesajul lui Teo urmat de paginile inedite extrase din ''Calendarul ziarului ''Universul'' pentru anul  1934.
Nu am schimbat ordinea in care au fost scanate paginile , articolele neavand  o legatura directa intre ele.
Teo are recunostinta mea pentru privilegiul de a-mi pune la dispozitie   aceste scurte dar interesante articole de popularizare a Astronomiei datorita carora simt ca  amatorii de Astronomie ai anilor ' 30 din secolului trecut devin  surpinzator de contemporani cu noi.

Mircea


Pagini astronomice istorice in premiera.
Am pastrat aceste pagini rupte de mine dintr-o revista pe cand eram un pusti ( cred ca aveam vreo 14-15 ani..poate si mai putin).
Revista am gasit-o la unchiul ( fratele bunicii) intr-o casa veche si darapanata.
Le-am pastrat cu sfintenie iar azi, la peste 20 de ani am dat peste ele intr-un dosar al meu.
Probabil ca sunt unice in tara sau in orice caz extrem de rare.
Sigur ca au valoare sentimentala, mai ales pentru cei pasionati de Istoria Astronomiei iar pentru mine si pentru ca sunt de la unchiul meu care acum nu mai este in viata.
Revista era un fel de almanah gros, si a fost tiparita prin anul 1933 sau 1934.
Imi aduc aminte ca se afla intr-o stare jalnica atunci si cuprindea tot felul de chestii ( retete de mancare, ce pot face doua maini dibace si alte...cate cele). 
Cum nu puteam sa o pastrez pe toata, am hotarat sa iau numai aceste pagini care au stat la mine de-a lungul anilor ce au curs.
Nu am niciun merit in treaba asta, doar ca am descoperit revista atunci.
Pusti fiind am rupt paginile care ma atrageau si le-am pastrat intr-un dosar peste 20 ani.
Azi, dand peste ele, le-am scanat si stiind ca exista cineva care le poate pune in "valoare" spirituala si istorica pasionatilor de astronomie, le-am scanat si vi le trimit dumneavoastra.
Aveti acordul meu sa le folositi si distribuiti aceata scanare sau parti din ea.....
.................................................................................................................
Nu stiam cui pot impartasi aceste pagini dragi asa ca vi le atasez mai jos.
Sper sa fie de folos pasionatilor si sa le starneasca anumite sentimente nostalgice, asa cum ne starneau revisele lui Victor Anestin. Pe unchiul meu il chema tot Victor.
Nu sunt in ordine dar le puteti procesa DVS. cum doriti.
As fi bucuros sa le publicati pe net. Aveti acordul meu !

Teo

















No comments:

Post a Comment